بلاگ

انواع فر مو و نحوه مراقبت از آنها

انواع فر مو

فر مو دارای انواع مختلفی همانند فر مو درشت، ریز، سیم پیچی و ... است. انواع فر مو دائم بسیار جذاب بوده و یک تغییر شگفت انگیز در چهره افراد ایجاد می‌کنند. موهای فر یک مدل و یک شکل نیستند و هر کدام، بافت و حالت‌های متفاوتی دارند.

از این رو اولین گام برای فر کردن دائم مو، شناخت انواع فر مو درشت، انواع فر مو ریز، انواع فر مو شش ماهه و در کل انواع فر مو طبیعی و شناخت الگوی نوع فر موهایتان است.از طرفی انواع فر مو دائم به هر شکلی که باشند نیاز به مراقبت و نگهداری اصولی دارند. در ادامه این مطلب از سایت فرفری سنتر با ما همراه باشید تا بیشتر با اسم انواع فر مو آشنا شوید.

انواع فر مو و روش مراقبت از آنها

قبل از فر کردن مو بهتر است با الگوی انواع فر مو آشنا شوید. فر مو را می‌توان بر اساس سه ویژگی دسته‌بندی کرد که عبارتند از:

انواع فر مو طبیعی

در این حالت مو فرد به طور ذاتی فر و بیشتر مواج است. برخی افراد موای فر درشت، ریز و برخی موهای مجعد دارند. این افراد به‌منظور جلوگیری از خشکی بیش از حد انواع فر مو طبیعی و خوش حالتی و شادابی آن باید روتین مراقبت از موهای فر انجام دهند.

انواع فر مو دائم

درصورتی که موهای صاف و لختی دارید و خواهان تغییر چشمگیر در ظاهر خود هستید فر کردن مو گزینه مناسبی است . اما قبل از انجام فر دائم باید به نکات زیر توجه کنید:

  • کوتاهی یا بلندی مو ؛ اگر مو بلندی دارید و قصد فر کردن موهایتان را دارید بهتر است اول مویتان را کوتاه و سپس فر کنید .
  • مراجعه به مرکزی معتبر؛ به دلیل استفاده از مواد شیمیایی برای فر کردن دائمی مو و امکان آسیب به ساختار آن مراجعه به مرکزی تخصصی ضروری است.
  • ماندگاری این نوع فر تقریبا ۶ ماه است و پس از آن کم کم حالت خود را از دست می‌دهد و نیاز به تمدید دارد.

فر موقت

اگر به مو فر علاقه دارید اما تصمیم ندارید فر مو دائمی انجام دهید و تنها برای رفتن به مهمانی و …  نیازمند تغییری در ظاهرتان هستید میتوانید از فر موقت و انواع فر مو با دستگاه استفاده کنید. طریقه فر موقت و انواع فر مو با بابلیس به صورت زیر است:

  1. ابتدا مو را بشویید و آب اضافی مو را بگیرید.
  2. سپس برای جلوگیری از آسیب ناشی از سشوار از یک اسپری محافظ گرما برای مو استفاده کنید.
  3. سپس از یک فر کننده مو نظیر اتو مو، بابلیس و... برای ایجاد انواع فر مو با دستگاه استفاده کنید.
  4. در انواع فر مو با بابلیس، مو را تقسیم بندی کنید و هر دسته را جداگانه شروع به فر کردن کنید.
  5. از اسپری یا تافت برای دوام بیشتر فر می‌توانید استفاده کنید.

در کل فر مو به دو دسته کلی انواع فر مو ریز و انواع فر مو درشت و زیر دسته‌های زیر تقسیم می‌شود:

انواع فر مو درشت یا فر باز

این مدل فر به شکل حرف لاتین S و مواج است. در حالت مو فر باز تمام ساختار مو یکدست نبوده و در قسمت تاج سر موها صاف‌تر از قسمت‌های دیگر است. همچنین در وسط ساقه مو نیز موها مواج می‌شود. در مدل فر باز، نوک مو خشک‌تر از قسمت‌های دیگر مو است.

این مدل فر به تقویت کننده، مرطوب کننده و محصولات مراقبتی سبک نیاز دارد. زیرا محصولات مراقبتی سنگین، حلقه‌های مواج مو را صاف می‌کند و حالت فر مو را از بین می‌برند. هر نوع صدمه و آسیب به انواع فر مو درشت باعث می‌شود تا مو از حالت فری خارج شود.

مواد مغذی لازم برای فر باز

برای زیباتر کردن مو فر باز از مواد زیر استفاده کنید:

  • پلیمرهای سبک وزن در موس یا اسپری مو
  • پروتئین‌های طبیعی مانند گندم هیدرولیز شده و ابریشم تقویت کننده
  • هومکتانت گیاهی موجود در رزماری و چای سبز که باعث مرطوب و درخشان شدن هر حلقه از مو می‌شوند و علاوه بر حفظ فر باعث سلامت مو می‌گردند.
الگوی مدل موی فر باز

ماسک خانگی مو فر

 
مدل موی فر کلاسیک

فر کلاسیک از انواع فر مو

این نوع فر مو مانند مو فر باز به شکل حرف لاتین S است. با این تفاوت که انگار با دو انگشت سر و ته حرف s کشیده شده باشد. حالت این نوع مو از ریشه تا نوک مو یکنواخت و شبیه به سیم پیچ است. زمانی که این نوع مو فر کم آب شود یا صدمه ببیند حالت فری از دست می‌رود و وز می‌شود.

مو فر کلاسیک به مراقبت‌های ملایم و رطوبت متعادلی نیاز دارد. در این نوع فر، تارهای مو از ریشه تا انتهای آن حلقه حلقه می‌شود.

نحوه مراقبت از انواع فر مو کلاسیک

برای مو فر کلاسیک باید از ویتامین‌های ضروری و مهم مانند ویتامین E و B5 استفاده کنید و مو را مرطوب و براق نگهدارید.

همچنین برای مراقبت از مو کلاسیک از مرطوب کننده‌های گیاهی مو استفاده کنید تا مو پرحجم‌تر دیده شود و حالت فر مو حفظ شود. یکی دیگر از راه‌های مراقبت از مو فر استفاده از پروتئین‌های طبیعی مانند گندم، ابریشم و سویا است.

مرطوب کننده و مواد مغذی برای این مدل از فر دائم مو باعث تعادل فر کلاسیک می‌شود. زمانی که مارپیچ‌های این مدل از مو یکنواخت و طبیعی باشند تارهای مو درخشان و زیبا میمانند.

 
موی فر ریز

انواع فر مو ریز

فر ریز در تمام طول مو الگوی مارپیچی ریز دارد و حلقه‌های ریز این نوع مو فر گرایش به سبک وزنی دارند. در صورتی که آب کافی به این نوع فر مو نرسد ساقه مو باز می‌شود و شکل آن از دست می‌رود.

در این حالت مو حالتی انبوه و کنترل نشده‌ای به خود میگیرد و الگوی نامنظم آنها باعث وزی مو می‌شود. مدل فر ریز کاملا بهم پیچیده شده‌ و به جای S شبیه Z هستند.

نحوه مراقبت از انواع مدل فر مو ریز

برای مراقبت از انواع فر مو ریز موارد زیر را رعایت کنید:

  1. استفاده از اسیدهای آمینه: اسیدهای آمینه خشکی مو فر را درمان می‌کنند و بهترین حالت و درخشانی را به مو می‌دهند. برخی از محصولات مراقبتی از مو فر دارای اسیدهای آمینه هستند و می‌توانید با استفاده از آنها درخشش مو را بیشتر کنید.
  2. پروتئین‌های ابریشم موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی: به طور کلی پروتئین‌های ابریشم در اطراف هر تار مو قرار گرفته و جلوی از دست رفتن رطوبت مو را می‌گیرد. همچنین پروتئین‌های ابریشم باعث ایجاد حالت فر مو زیباتری می‌شوند.
  3. استفاده از مرطوب کننده‌های گیاهی : مرطوب کننده‌های مناسب برای فر ریز باید قابلیت تنفسی داشته باشند. از جمله این مرطوب کننده‌ها می‌توان به بابونه و آلوئه ورا اشاره کرد. این مرطوب کننده‌ها رطوبت را به مو برمیگردانند و حالت فری مو را از درون به بیرون حفظ می‌کنند و جلوی تولید چربی را می‌گیرند.

رطوبت کافی و تغذیه مو برای فر ریز باعث می‌شود تا مو مرتب و کنترل شده‌ای داشته باشید.

 
موی فر بسیار ریز

فر سیم پیچی یا بسیار ریز

تارهای این مدل از ریشه تا نوک مو به صورت زیگزاگ و شبیه حرف لاتین Z و زاویه دار است. تارهای این نوع مو مانند سیم پیچ‌‌های ریز است که باعث می‌شود قد مو تا 75 درصد از اندازه واقعی‌اش کوتاهتر به نظر برسد. این نوع فر بسیار شکننده و ظریف است. مو مدل سیم پیچی به راحتی نمی‌تواند رطوبت را جذب کند.

به همین دلیل به مراقبت بیشتری نیاز دارد. محصولات مرطوب کننده برای این مدل فر باعث می‌شوند تا رطوبت روی تارهای لغزیده شوند. به همین دلیل سلامت و جذابیت این مدل فر مو را باید تامین کنید.

نحوه مراقبت از فر سیم پیچی

برای مراقبت از فر سیم پیچی از انواع کره مانند شی باتر و کره کوکوم استفاده کنید تا جلوی شکنندگی مو گرفته شود. همچنین روغن تراپی مو فر یکی از واجبات این نوع فر مو است. چراکه این نوع فر باید تغذیه شود. از محصولات گیاهی مانند آلوئه ورا، علف لیمو و دانه‌های گل آفتابگردان استفاده کنید تا سلامت مو فر سیم پیچی تامین شود. آبرسانی و روغن تراپی مو فر باعث استحکام مو سیم پیچی می‌شود.

در کل تار مو سیم پیچی، پیچ و تابی مانند روبان پهن زیگزاگی دارد و این پیچ و تاب مو را در معرض شکنندگی بیشتری قرار می‌دهند. بنابراین مو نمی‌تواند رطوبت را به اندازه کافی جذب کند. به همین دلیل فر سیم پیچی باید آبرسانی شود.

آیا استفاده از آب سرد برای شستشوی انواع مو فر دائم مناسب است؟

بله. برای شستشوی مو فر بهتر است از آب سرد استفاده کنید. چراکه آب داغ باعث کاهش رطوبت مو سر می‌شود و کاهش رطوبت باعث وز شدن و از بین رفتن حالت مو می‌شود.

انواع مو فر را چگونه شانه کنیم؟

برای شانه کردن انواع فر مو دائم بهتر است مو خیس باشد و به مو نرم کننده بزنید و سپس با شانه چوبی مو را شانه کنید.

بهترین شانه برای انواع مو فر چیست؟

به دلیل اینکه نباید حالت مو فر از بین برود بهترین شانه برای مو فر، شانه دندانه درشت است.

شانه کردن مو فر به حالت خیس بهتر است یا خشک؟

شانه کردن انواع فر مو شش ماهه بهتر است در حالت خیسی مو با نرم کننده انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *